irsoal

شرایط و نحوه درخواست معرفی به استاد دانشگاه پیام نور

1398/11/8
معرفی به استاد چیست؟معرفی به استاد در کارشناسی و ارشد چگونه است؟ جامع ترین اطلاعات در مورد معرفی به استاد

معرفی به استاد چیست؟

دانشگاه های سراسر کشور اعم از دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و ... امکانی را برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم می کنند که بتوانند در طول ترم و خارج از وقت امتحانات پایان ترم با همکاری استاد و کارشناس رشته، درسی را براساس سرفصل های تعیین شده خود استاد در تاریخ هماهنگ شده امتحان دهند. به این کار در اصطلاح معرفی به استاد گویند. البته در برخی دانشگاه ها به این کار RC (آر سی) به معنای ارجاع به استاد نیز گفته می شود.

در معرفی به استاد، دانشجو می تواند میزان مطالعه، نحوه امتحان و تاریخ امتحان را با استاد هماهنگ کند. سوالات امتحان بطور کامل توسط استاد تعیین شده طرح و تصحیح می شود.

البته اخذ درس معرفی به استاد شرایطی دارد که تقریبا در بین تمامی دانشگاه های ایران مشابه است. در ادامه ما به شرایط اخذ درس معرفی به استاد در دانشگاه پیام نور می پردازیم که این قوانین در بین اکثر دانشگاه ها مثل دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی یکسان است.

شرایط معرفی به استاد در کارشناسی دانشگاه پیام نور

دانشجویان کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) اگر برای فارغ التحصیلی تنها دو درس نظری باقیمانده داشته باشند، می توانند آن دو درس را معرفی به استاد اخذ کنند. دقت داشته باشید که تعداد واحدها مهم نیست، مهم تعداد دروس و نظری بودن آنهاست (یعنی واحد عملی نداشته باشد). 

برای ثبت معرفی به استاد باید همه نمرات شما اعلام و تائید نهایی شده باشد (حتی درس پروژه) و تنها دو یا یک درس باقیمانده نظری داشته باشید.

دانشجویانی که شامل این شرط می شوند می توانند در مهلت معرفی به استاد که معمولا همزمان با انتخاب واحد شروع می شود درخواست خود را از طریق جامع گلستان پیام نور ثبت کنند.

معرفی به استاد در ارشد پیام نور

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد زمانی می توانند از معرفی به استاد استفاده کنند که تنها یک درس نظری باقیمانده برای فارغ التحصیلی داشته باشند. باز هم تاکید می کنیم مهم تعداد واحد نیست، مهم تعداد درس است. 

دانشجویان ارشد که شامل این شرط می شوند می توانند در مهلت معرفی به استاد که معمولا همزمان با انتخاب واحد شروع می شود درخواست خود را از طریق جامع گلستان پیام نور ثبت کنند.

تبصره خیلی مهم: دانشجویان کاردانی، کارشناسی یا ارشد اگر در نیسمال اخر درسی را اخذ کنند که واحد عملی و نظری دارد، نمره واحد عملی را کسب کنند ولی در امتحان نظری به هر دلیلی نمره قبولی کسب نکنند یا غیبت کنند می توانند در ترم بعد برای واحد نظری درخواست معرفی به استاد کنند. بعد از گرفتن نمره قبولی نمره واحد عملی آنها نیز محسوب می شود.

زمان امتحان و ثبت نمره درس معرفی به استاد

تعیین تاریخ امتحان درس معرفی به استاد به عهده دانشجو و استاد مربوطه است. دانشجو در صورت تائید استاد می تواند یک هفته بعد از اخذ درس درخواست امتحان کند تا نمره وی سریعتر ثبت شود. البته امتحان درس معرفی به استاد در زمان امتحانات پایان ترم امکان پذیر نیست.

نمره درس معرفی به استاد معمولا سریع در سیستم گلستان پیام نور ثبت می شود. بین یک هفته تا ده روز بعد امتحان مهلت معمولی است.

شهریه درس معرفی به استاد

برای درس معرفی به استاد شهریه ثابت و متغیر بصورت معمول و همیشگی دریافت می شود. خبری از نصف کردن شهریه ثابت و متغیر دیگر نیست و تمام شهریه ثابت و شهریه متغیر واحدهای اخذ شده محاسبه می شود.

استاد و منبع درس را در معرفی به استاد چه کسی تعیین می کند؟

استاد مربوطه توسط دانشگاه تعیین می شود. معمولا یکی از اعضای هیئت علمی به عنوان استاد تعیین شده و به دانشجو معرفی می گردد.

بعد از مشخص شدن استاد، منبع نیز توسط وی معرفی می شود. در پیام نور معمولا منبع همان است که در لیست وضعیت منابع آمده، اما میزان و حجم مطالعه توسط استاد تعیین می شود. اگر درسی هم در لیست وضعیت منابع بدون منبع باشد، توسط استاد کتاب یا جزوه ای معرفی می گردد.

چه دروسی را نمی توان معرفی به استاد اخذ کرد؟

تمام دروس عملی، درس پایان نامه، کارورزی و حفظ جز 30 را نمی توان بصورت معرفی به استاد اخذ کرد. برای سایر دروس محدودیتی وجود ندارد، حتی دانشجو می تواند دروس جبران معدل را بصورت معرفی به استاد اخذ کند.

نحوه ثبت معرفی به استاد در دانشگاه پیام نور

1- برای این کار باید در مهلت تعیین شده برای معرفی به استاد وارد پورتال خود در سیستم گلستان شوید.

2- برروی پیشخوان خدمت در بالای صفحه کلیک کنید.

3- در صفحه باز شده برروی درخواست اخذ درس مطالعه آزاد توسط دانشجو کلیک کنید.

4- روی درخواست جدید کلیک کرده، سپس کد و نام درس را انتخاب و دکمه ایجاد را میزنیم.

5- صفحه ای باز می شود که نام درس را نشان می دهد، تیک سبزی در کنار آن قرار دارد. روی تیک سبز کلیک کنید.

6- صفحه جدیدی باز می شود. بخشی دارد به نام وضعیت تائید که باید روی تائید قرار دهید و در اخر دکمه اعمال تغییرات را بزنید.

7- اگر مشکلی نباشد و نمرات سایر دروس شما ثبت شده باشد، درخواست شما کامل است. در غیر این صورت به شما خطا نمایش داده می شود.

در چه ترم هایی امکان اخذ درس معرفی به استاد وجود دارد؟

در تمامی ترم های تحصیلی (ترم اول ، ترم دوم و حتی ترم تابستان) امکان اخذ درس بصورت معرفی به استاد وجود دارد. مهم این است که مهلت معرفی به استاد تمام نشده باشد.

مهلت معرفی به استاد نیمسال دوم 99-98 پیام نور

مهلت معرفی به استاد ترم دوم 99 -98 دانشگاه پیام نور از 2 بهمن 98 آغاز شده و تا 20 اردیبهشت 99 ادامه دارد.

 

در پایان از شما عزیزان دعوت می کنیم اگر در مورد معرفی به استاد و شرایط و قوانین آن سوالی دارید از طریق قسمت پرسش و پاسخ سوالات دانشجویی با کارشناسان ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت راهنمایی های لازم صورت پذیرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید و ما را به دوستانتان نیز معرفی کنید.

جدیدترین اخبار و بخشنامه های پیام نور، حواشی و موضوعات دانشجویی و ... در کانال تلگرامی جامع پیام نوری ها (داخل کانال تلگرام، آدرس ادمین کانال وجود دارد که می توانید از طریق آن سوالات خود را از ما بپرسید.)

کانال تلگرام: irsoalofficial@

 

 

وب سایت جامع پیام نوری ها irsoal.com


نوشتن یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *